To cieszy bardziej niż ministerialna podwyżka pensji. Uznanie słuchaczy. Ankieta studencka to temat dotyczący sensu naszej dydaktyki.
Image by freepikAuditorium Maximum
Zwykle tak nazywamy największe aule uniwersyteckie. Specyficznie ta nazwa przylgnęła do Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warszawskiego. Ale audytorium to również bardzo medialny termin. To ogół słuchających, oglądających i czytających. Dziś także klikających i komentujących posty. Bo przecież medioznawstwo – jak piszą Lisa Taylor i Andrew Willis (2006) – to teksty, instytucje i odbiorcy. W tym przypadku tekstem jest mój wykład Edukacyjne wyzwania technologii medialnych, instytucją Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Audytorium – Wy, Drodzy Studenci i Studentki – nasze wszystko. To dla Was te efekty uczenia się, wykłady i ćwiczenia, granty, konferencje i inne. Bez Was to nie ma sensu. Bez nas zresztą też. Uniwersytet ma piękną definicję, która wcale nie mówi o jakiś nadzwyczajnych, uniwersalnych wartościach, ale o spotykaniu się. A nawet jeszcze bardziej dosadnie, o naszym byciu w jednym zbiorze, jak liczby naturalne. Łac. universitas magistrorum et scholarium, czyli ogół nauczycieli i uczniów.
Dobra atmosfera i wymagania, czyli UKSW w Warszawie
Nawet nie wiem, jak jestem Wam wdzięczny. Właściwie starałem się odwrócić Waszą uwagę od wiedzy, na rzecz umiejętności i kompetencji. Czyli pokazać wiedzę w praktyce. Ponieważ o to chodzi w dziennikarstwie i edukacji. Studia dziennikarskie to pomysł Josepha Pulitzera (1847-1911), węgierskiego uchodźcy i amerykańskiego magnata medialnego. Pierwszego Pana Leczo, jak nazwaliście innego naszego Kolegę badacza, z którym współpracujemy od lat. Profesora Imre Szíjártó (czyt. sijarto) z Katolickiego (od niedawna) Uniwersytetu Karola Eszterházyego w Egerze. Studia dziennikarskie powstały po to, aby w redakcji nie pałętały się osoby bez sensu – to myśl Pulitzera i jego pomysł zainicjowania Columbia University’s School of Journalism w 1903 roku.
To jak się do siebie zwracamy, jak ze sobą spędzamy czas na zajęciach, świadczy tylko na korzyść naszej uczelni i przyszłej pracy zawodowej, którą będziemy wykonywać. U nas jest dobra atmosfera. Nie wierzcie w gminne porzekania, że to lajtowe studia i przedłużanie liceum. Im szybciej zobaczycie, że to praca, która czeka na pasjonatów danych tematyk, że ona jest i to całkiem pozwalająca się utrzymać, tym lepiej. Jest jedno “ale”: zaangażowanie i koleżeństwo. Ileż można żyć na garnuszku rodziców.
W mediach zaufanie to podstawa, rozliczanie się finansowo z napisanych tekstów, ale przede wszystkim klimat redakcji, która jak kreatywny zespół myśli pracując kolektywnie. To słowo już takie niemodne, peerelowskie, warte współczesnego odnowienia. Klimat na UKSW w Warszawie, na dziennikarstwie i komunikacji społecznej jest takim koleżeństwem, ale i wymaganiem. Jeśli nawet nie wymagamy zbyt silnie, to mówimy jasno: rynek pracy i życie Cię zweryfikuje. Mi mówiono tak (red. Piotr Semka): albo się Pan weźmie do roboty, albo będzie Pan po tych studiach pizzę sprzedawał. Ubodło, weszło na ambicję. Weszło.
Pan Drzewiecki to przemiły facet, czyli ankieta studencka
Postanowiłem poprawę i uktualnić wszystkie moje zajęcia. Robię to raz na pięć lat, a pracuję 20 lat, zatem stażowy dodatek jest maksymalny, a aktualizacje nie jak w Windows, zasadne. Niesamowite, jak to się zmienia. Wchodzę na aulę Jana Pawła II UKSW z wykładem w roku akademickim 2022/2023, w pierwszym semestrze, od paździenika. A tu ChatGPT 30 listopada 2022 roku. Jedyne, co zostaje nauczycielom mediów i technologii, to sens tego wszystkiego i pojęcia podstawowe. Wasza lista komentarzy do wykładu, czyli ankieta studencka. Czytam i rumienię się. Z radości, że jesteście. Pisownia oryginalna:
- bardzo miły profesor
- Jest bardzo dobrze. Nie mam zastrzeżeń.
- Pan Drzewiecki to przemiły facet, jednak jego przedmiot sam w sobie jest jednym z nudniejszych 🙁
- Bardzo fajny Pan Profesor miły sympatyczny uśmiechnięty nie robi pod górkę miło się słucha przyjemnie zalicza. Polecam
- Bardzo dobrze prowadzone zajęcia, dużo z nich wyniosłam.
- Wszystkie zagadnienia były wytłumaczone przez Pana profesora w sposób przejrzysty, klarowny. Z zaliczeniem przedmiotu nie było żadnego problemu- Pan profesor wszystko wytłumaczył dokładnie.
- wykładowca bardzo przykładał się do prowadzonych zajęć, zawsze był niezwykle miły i odnosił się do studentów z szacunkiem
- cenię sobie bezpieczną atmosferę, jaką pan profesor buduje na zajęciach, wszystko jest jasne, można zadawać pytania, a co miało zostać wysłane zostały wysłane
- Pan Piotr jest super pozdrawiam
- Pan profesor w cudowny sposób potrafi przedstawić temat. Jest bardzo otwartym człowiekiem a to jak przekazuje wiedzę tego odzwierciedleniem. Czuć od pana profesora pasję i są to zdecydowanie wykłady przyjemne, które dobrze się słucha.
- Bardzo fajne zajęcia, na plus są udostępnione nagrania wykładów, dzięki czemu podczas zajęć można skupić się całkowicie na treści, a nie robieniu notatek, ponieważ je można zrobić później oglądając filmiki.
- Bardzo dobra atmosfera, treści przekazywane w bardzo dobry i klarowny sposób