Czy film może być narzędziem edukacyjnym? Jak najbardziej, zwłaszcza film sportowy! Studium pedagogii filmu bp. Adama Lepy.
Trudno sobie wyobrazić, że oglądamy cały film na lekcji lub ćwiczeniach akademickich. Jednak już praca metodami aktywizującymi, dzielenie się obejrzanymi tytułami seriali lub filmów, jak najbardziej. Na wirtualnej tablicy (Jamboard) wklejamy postery kinowe, oglądamy trailery na YouTubie. Film może być narzędziem edukacyjnym, ale bardziej jako uzupełnienie głównego tematu lekcji czy zajęć uniwersyteckich. Pasuje przede wszystkim do przedmiotów humanistycznych – język polski, historia – czy też do ćwiczeń np. moje Media w Polsce, podczas których m.in. zajmujemy się wizerunkiem dziennikarza w filmach fabularnych.
Image by asierromero on FreepikStudium pedagogii filmu bp. Adama Lepy
Bp Adam Lepa (1939-2022), pedagog mediów, prekursor religijnej edukacji medialnej w Polsce posługiwał się przede wszystkim terminem pedagogii filmu. To bardziej praktyka wychowania niż nauka pedagogiczna, jak również w mniejszym stopniu sama dydaktyka mediów, czyli koncentrowanie się na technicznej i metodycznej stronie wykorzystania filmu w nauczaniu.
5 wskazówek dla edukacji filmowej
Miałem okazję przygotować artykuł do wspomnieniowego (w wolnym dostępie) zbioru “Łódzkim Studiów Teologicznych”, dedykowanemu bp. Adamowi Lepie. Wskazywał on na pięć płaszczyzn problemowych pedagogii filmu – przede wszystkim interesowało go kształcenie “myślenia wizualnego”, krytycznego podejścia do danego obrazu, jak i całej kultury obrazowej (ikonosfery). Nurtował go również przesadny kult idoli popkultury, etyczna jakość produkcji, ale też bardzo mocno podkreślał znaczenie tworzenia filmów amatorskich przez młodzież.
Jego pięć postulatów edukacyjno-filmowych:
- Krytyczna ocena filmów, “uodparnianie” na negatywne przekazy
- Kształcenie gustów estetycznych widowni, wychowanie artystyczne
- Aksjologiczne podejście do filmów, analiza „modelów życia”
- Poznawanie języka filmu, film literacy, “myślenie wizualne”
- Film w dydaktyce, ale nie tylko instruktażowy
Czy film może być narzędziem edukacyjnym? Zwłaszcza film sportowy
Ponieważ zajmowałem się ostatnio filmem sportowym, propozycja bp. Adama Lepy wydała mi się interesująca w odniesieniu do tej dziedziny kinematografii. Poniżej skrót wniosków ze studium, do którego lektury zapraszam.
- Sport jako walka, zmaganie się ze słabościami – “uodparnianie” na zło świata
- Wspólne recenzowanie – różnorodność jakościowa i selekcja filmów sportowych
- Popularyzacja sportowego stylu życia – sportowe filmy motywacyjne
- Visual thinking – zwracanie uwagi na emocje sportowe
- Filmowe wychowanie sportowe, poza samą kompetencję audiowizualną