Do czego służą badania jakościowe

Do czego służą badania jakościowe? W medioznawstwie pozwalają na pogłębione zrozumienie, jak zmieniają się audytoria i profesje medialne.

Badania ilościowe i jakościowe różni podejście do rzeczywistości społecznej. Ilościowiec zakłada pewną hipotezę, następnie zbiera dane w ankietach, potem analizuje, stosując wnioskowanie statystyczne. W rezultacie obala lub przyjmuję hipotezę. Ściślej udowadnia hipotezę zerową: nie znajduje związku między danymi lub też zaprzecza, wykazuje, że jest pewna zależność między danymi. Ilościowiec podchodzi do badań społecznych jak do przyrody. Niczym fizyk, chemik i biolog. Ta fascynacja statystyką i dyscyplinami ścisłymi wpisuje się pewien pogląd na naukę w ogólności, stąd też określamy go jako scjentyzm.

Image by pressfoto on Freepik

Jakościowe badania medioznawcze

Jakościowiec myśli nieco inaczej. Ponieważ dla niego istotne jest zrozumienie, jak funkcjonuje dany mikroświat społeczny. W medioznawstwie, jak dana grupa audytoryjna lub profesjonalna korzysta z mediów. W jego podejściu badawczym nie jest możliwie stosowanie tych samych reguł do poznawania przyrody, co do kultury i społeczeństwa. Jakościowiec staje się istotną częścią prowadzonych badań, uczestniczy w życiu badanej grupy, studiuje ją poprzez wywiady i obserwacje. Następnie próbuje kategoryzować wyniki w czytelną i logiczną strukturę rozumienia.

Seminarium magisterskie

Tą drogą poszliśmy w ramach seminarium z Edukacji i profesjonalizacji medialnej. Szukając odpowiedzi na pytanie, do czego służą badania jakościowe, postanowiliśmy zajmować się mikroświatami odbiorców i przedstawicieli zawodów medialnych. Udało się przygotować kilkadziesiąt prac dyplomowych dotyczących wąsko określonych grup np. osób niewidomych korzystających z mediów czy też dziennikarzy i blogerów specjalizujących się w turystyce kosmicznej. W naszej pracy szczególnie przydatne okazały się dwie poniższe monografie metodologiczne.

Do czego służą badania jakościowe Medioznawstwo
Taylor L., Willis A., 2006, Medioznawstwo. Teksty, instytucje i odbiorcy, M. Król (tłum.), Kraków.

Do czego służą badania jakościowe? 3 metody, które stosujemy

1. Wywiad pogłębiony

Do czego służą badania jakościowe Mass media Metody badań
Wimmer R. D., Dominick J. R., 2008, Mass media. Metody badań, T. Karłowicz (tłum.), Kraków.

Wywiad pogłębiony, zwany też intensywnym, a w marketingu IDI (individual in-depth interview) to najczęściej stosowana na naszym seminarium metoda badań jakościowych. Polega na prowadzeniu rozmów z przedstawicielami danej grupy społecznej, według opracowanego wcześniej scenariusza z otwartymi pytaniami. Najczęściej są to wywiady eksperckie, zmierzające do pogłębienia wiedzy m.in. o obowiązkach czy też motywacjach zawodowych. Zwykle dobieramy od 3 do 5 osób, prowadząc co najmniej godzinne spotkania. Potem wywiady przepisujemy (transkrypcja) i kategoryzujemy wyniki, często za pomocą oprogramowania do analizy danych jakościowych (CAQDAS). W podejściu metodologicznym pozostajemy w ramach teorii ugruntowanej Anselma Straussa (1916-1996) i Barneya Glasera (1930-2022).

2. Analiza semiotyczna

Obecnie powracamy do tej jakościowej propozycji metodologicznej, ponieważ okazuje się niezwykle pomocna w analizie filmów, seriali telewizyjnych czy też plakatów propagandowych. Pozostajemy w nurcie semiotyki Ferdinanda de Saussure’a (1857-1913) i Rolanda Barthesa (1915-1980), jak również sięgamy do tradycji brytyjskich studiów kulturowych – jednej z dominujących szkół medioznawczych. Analiza semiotyczna polega na dostrzeganiu znaczących elementów (paradygmaty), na odpowiedniej nimi manipulacji (testy komutacyjne) i w efekcie na całościowym oglądzie (syntagma). Otrzymujemy interesujące spostrzeżenia na temat ukrytych społecznych ideologii i mitów w przekazach medialnych. Porządkujemy je, korzystając z kwadratu semiotycznego Algirdasa J. Greimasa (1917-1992). Staramy się również dostrzegać inne perspektywy teoretyczne np. personalizm chrześcijański w tak prowadzonych studiach, nie tylko marksistowskie i feministyczne zgodnie z założeniami ww. szkoły medioznawczej.

3. Analiza i krytyka piśmiennictwa

Nie ma pracy dyplomowej bez analizy literatury przedmiotu, zgromadzenia dorobku innych badawczy na interesujący nas temat, zapoznania się z aktualnymi publikacjami naukowymi. To metoda pomocnicza, polegająca głównie na zbieraniu artykułów, kolekcjonowaniu abstraktów, porządkowaniu ich w zbiory m.in. za pomocą menedżera bibliografii jak Zotero. Przede wszystkim aktywnie korzystamy z wyszukiwarek i baz naukowych, najczęściej z Google Scholar i Scopusa. Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa – interesująco opisana w artykule Sabiny Cisek – to jednak nie tylko czynności wstępne. To pełnoprawna droga badawcza, choć bliższa tzw. studiom fotelowym (desk research). Obecnie prowadzę prace naukowe nad dorobkiem bp. Adama Lepy, realizując przyznany grant z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Posługuje się tą metodą w krytycznym opracowaniu jego myśli medioznawczej.