Jak Aleksander Wielki został bogiem to nie tylko barwna i dynamiczna opowieść historyczna. Jest pełna fascynacji nauką.
Alexander: The Making of a God, prod. L. Van Beek, Wielka Brytania 2024.
Premiera na Netflixie 31.01.2024. Serial, 6 odcinków. Dokument, dramat historyczny.
Historia kariery wojskowej i politycznej Aleksandra Macedońskiego (356-323 p.n.e., w roli Buck Braithwaite). Podbił kilkukrotnie większe i zamożniejsze imperium perskie. Dokument jest barwną opowieścią o jednym z największych strategów w historii świata. Ponieważ to od niego rozpoczyna się nowa epoka, zwana hellenistyczną. Traktujący siebie jako półboga – syna Zeusa – podbija Azję Mniejszą, koronuje się na faraona Egiptu, by w końcu zdobyć Babilon. Do końca zachowuje jednak szacunek do swojego głównego rywala Dariusza III (380-330 p.n.e.), króla Persji.
To bardzo plastyczny, choć uwspółcześniony kulturowo – m.in. wątki homoseksualne z Hefajstionem (356-324 p.n.e.) – obraz Aleksandra Wielkiego. Ogląda się wybornie, całość jest dynamiczna, sceny bitew – naturalistyczne, jakbyśmy byli nad Granikiem (334 p.n.e.), pod Issos (333 p.n.e.) i w końcu pod Gaugamelą (331 p.n.e.). Opowieść militarna miesza się z wątkami politycznymi, obyczajowymi i religijnymi. Bo o wszystkim i tak decydują bogowie, jak mówi wyrocznia ze świątyni w egipskiej Siwie (w tej roli Souad Faress). To ona wydaje się główną narratorką.
Jak Aleksander Wielki został bogiem to widowisko historyczne, ale uzupełnione nie mniej fascynującym komentarzem naukowym. To, jak o Aleksandrze opowiada prof. Lloyd Llewellyn-Jones, historyk starożytności z walijskiego Uniwersytetu Cardiff czy też dr Carolyn Willekes z kanadyjskiego Uniwersytetu Mount Royal w Calgary, filolożka klasyczna i historyczka, specjalistka od koni bojowych, robi ogromne wrażenie. W ich wypowiedziach jest niekiedy więcej dynamiki niż w samym obrazie dramatu. Niesamowite są również odkrycia Calliope Limneos-Papakosty, greckiej archeolożki, szukającej ruin pierwszej Aleksandrii. Miasta założonego przez starożytnego wodza.