Kto i kiedy wynalazł jeansy? W XIX w. pewien imigrant z Bawarii przybył do Kalifornii, rozpalonej wówczas gorączką złota.
Image by Racool_studio on FreepikLevi Strauss, Wikipedia, Domena publiczna
170 lat temu
Największym sukcesem odzieżowym na świecie nie są wcale wspaniałe kreacje francuskich domów mody, lecz najzwyklejsze, popularne dżinsy. Noszą je dzieci, młodzież i dorośli, kobiety i mężczyźni. Noszą wąskie i szerokie, farbowane i wyblakłe, z podwijanymi lub poszarpanymi nogawkami. Z łatami lub z naszywkami, haftowane lub naszpikowane metalem. Niebieskie lub białe, płócienne albo sztruksowe. Zresztą tych odmian jest znacznie więcej, niż można by tu wyliczyć. Chcemy jednak mówić nie o fasonach, ale o ponad 170-letniej historii dżinsów.
Levi Strauss
W 1850 roku 20-letni imigrant z Bawarii, Levi Strauss (1829-1902), przybył do Kalifornii, rozpalonej wówczas gorączką złota. Aby zdobyć pieniądze na sprzęt poszukiwawczy i na działkę górniczą, przywiózł do San Francisco zapas towarów. Wśród nich wiele bel grubego płótna na namioty i plandeki. Pewien stary poszukiwacz wyśmiał jednak te projekty handlowe. Stwierdził, że trzeba było raczej przywieźć transport mocnych spodni. Ponieważ te, które są w sprzedaży, nie wytrzymują nawet jednego dnia ciężkiej pracy górniczej. Strauss natychmiast nawiązał kontakty z miejscowymi krawcami i cały zapas przywiezionego płótna użył do produkcji prostych, ale mocnych spodni roboczych. W rezultacie rozchwytywanych przez kalifornijskich poszukiwaczy. Zatem już wiemy, kto i kiedy wynalazł jeansy?
Denim
Levi odkrył przypadkowo żyłę złota, cenniejszą od górniczej. Po jakimś czasie zmienił surowiec i zamiast płótna namiotowego sprowadzał mocną tkaninę bawełnianą. Miała charakterystyczny splot rządkowy zwany “denim” od francuskiego serge de Nimes. Wkrótce zastosował również nity miedziane, wzmacniające szwy, a potem rozszerzył produkcję na kombinezony fabryczne i farmerskie. Firma Levi Strauss and Co istnieje nadal w San Francisco. Po rozszerzeniu swojej działalności na obecnie 110 krajów sprzedaje dżinsy, kurtki i kombinezony, zarabiając ok. 5 mld dol. rocznie.