Medioznawstwo sportowe

Medioznawstwo sportowe to propozycja badań jakościowych nad mediami sportowymi i sportem w mediach. Monografia dla moich studentów.

Inspiracją do podjęcia tematu stały się zajęcia w ramach seminarium dyplomowego Edukacja i profesjonalizacja medialna. Od ponad 10 lat prowadzę magistrantów dziennikarstwa i komunikacji społecznej na mojej uczelni. Cechą charakterystyczną seminarium jest stosowanie metodologii jakościowej w pracach dyplomowych, stąd zamiłowanie do techniki indywidualnych wywiadów pogłębionych. Skoncentrowaliśmy się na badaniu grup audytoryjnych i profesjonalnych. W pewnym momencie większość studentów zaproponowała tematy związane ze sportem.

Badania w medioznawstwie sportowym

W monografii analizowałem polskie publikacje medioznawczo-sportowe. Przyjąłem klucz historyczny, stąd najpierw prasa. radio, telewizja, w konsekwencji do Internetu i gier komputerowych. Uzupełniłem kwerendę o dziennikarstwo i edukację medialną, w sumie 11 kategorii. Przejrzałem blisko 300 artykułów i rozdziałów w monografiach. Dostrzegłem wiele interesujących tematów: historycznych, kulturowych, pedagogicznych, ekonomicznych czy stricte medioznawczych. Nurtowało mnie, czym zajmują się szeroko pojęci polscy medioznawcy sportowi?

Medioznawstwo sportowe. Sport w mediach
Jarosz M., Drzewiecki P., Płatek P. (red.), 2013, Sport w mediach, Warszawa.

Metodologia jakościowa

Na seminarium przede wszystkim zajmujemy się praktyczną aplikacją metod jakościowych. Przyglądamy się ich filozofii naukowej, szukamy tych najbardziej użytecznych. Zwracamy uwagę na sposób prowadzenia analizy i prezentowania wyników badań. W trzecim rozdziale pracy dyplomowej umieszczamy zwykle raport badawczy. Zastanawiamy się również nad sposobem definiowania sportowych grup audytoryjnych i profesjonalnych. Innym razem nad wielością współczesnych definicji sportu. Próbujemy określić medioznawstwo sportowe jako subdyscyplinę nauk o komunikacji społecznej i mediach.

Medioznawstwo sportowe – praktyka badań

Zastanawiamy się, jakie konkretnie i wąsko definiowane problemy sportowo-medialne nas interesują? Jak je ujmować z perspektywy badania małych grup społecznych? Mam tu na myśli wyjątkowych odbiorców mediów i przedstawicieli zawodów medialnych. Dlatego pytamy, jakie zjawiska i procesy wydają nam się nowe, ponieważ oryginalne, a przez to motywujące do badania? Jak je rozpatrywać w świetle edukacji medialnej i dziennikarskiej? Nasze dyskusje są zorientowane problemowo i praktycznie. Poniżej prezentuję kilka ich wątków.

Technologia – nie tylko medialna – znacząco zmieniła współczesne uprawianie sportu i podejmowanie aktywności fizycznej. Logika technicznego usprawnienia wpisuje się w olimpijską zasadę: szybciej, wyżej, silniej.

1. Kompetencje medialne a sport

W edukacji medialnej trudno zapomnieć o podstawowym dla niej problemie naukowym – kompetencji medialnych. W naszej dyskusji staramy się zmierzyć z pytaniem: w jaki sposób sport jako obszar zainteresowań i aktywności społecznych łączy się z problematyką wiedzy, postaw i umiejętności korzystania z mediów?

2. Nowe zachowania audytoriów sportowych

Podczas dyskusji seminaryjnych podjęliśmy istotny temat przemian współczesnych odbiorców przekazów sportowych. Dostrzegamy tu znaczący wpływ nowych technologii medialnych. Zauważamy komercjalizację zachowań kibiców, ich wąskie formatowanie, w rezultacie także zjawiska związane ze sportową kulturą partycypacji.

3. Przemiany dziennikarstwa sportowego

W dyskusjach o dziennikarstwie sportowym zarysowały się trzy istotne wątki: technologicznej przemiany, potrzeby wąskiej specjalizacji oraz – nurt przeciwny – szerszej popularyzacji aktywności fizycznej. Dostrzegamy istotną zmianę w strukturze starszych profesji – w tym dziennikarstwa – ale także szybki rozwój nowych grup zawodowych, z których wiele zyskuje odrębny status.

II Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Warszawskie Dni Medialne Sport w mediach, Warszawa 2012.

4. Nietypowe zawody sportowo-medialne

Nowe zawody wyodrębniają się w wyniku ustawicznie dokonującego się podziału pracy. Dlatego interesuje nas przekształcanie się pewnych czynności czy zainteresowań w zatrudnienie. W konsekwencji zastanawiamy się nad specyficznymi kwalifikacjami na rynku pracy, szukamy odpowiedzi na zmieniające się warunki społeczne i ekonomiczne.

5. Motywacje i obowiązki zawodowe

Kiedy mamy już sprecyzowaną grupę audytoryjną lub profesjonalną, dyskutujemy o tym, jak ułożyć pytania do scenariusza wywiadów pogłębionych, jakie wątki chcemy poruszyć w rozmowach eksperckich. Ponieważ nie wystarczy zarysować ogólną problematykę kompetencji medialnych w sporcie czy też wskazać na wyjątkowy sposób dostrzegania nowych zjawisk odbiorczych i zawodowych.

6. Technologie medialne w sporcie

Technologia – nie tylko medialna – znacząco zmieniła współczesne uprawianie sportu i podejmowanie aktywności fizycznej. Logika technicznego usprawnienia wpisuje się w olimpijską zasadę: szybciej, wyżej, silniej. Dostrzegamy ją, ponieważ obserwujemy rozwój wyposażenia sportowego, np. piłek futbolowych czy rakiet tenisowych, nowe projekty obuwia i odzieży, innowacje w metodach treningowych czy sposobach sędziowania.

7. Prezentacje sportu w mediach

W dyskusji o technologiach medialnych zauważyliśmy odrębną kwestię zmieniających się form prezentacji sportu w mediach. A zatem zastanawiamy się nad obecnością określonych dyscyplin i rozgrywek w polskiej przestrzeni medialnej. W rezultacie nad audiowizualną oprawą współczesnych widowisk sportowych. Innym razem nad rosnącą rolą technik wirtualnych w ich prezentowaniu. Dlatego też zapraszam do lektury i wspólnych badań, być może grantów.