O co chodzi z body positive? To ruch samoakceptacji własnego ciała. Nabrał nowego znaczenia w czasach mediów społecznościowych.
Image by FreepikWikipedia, Victorian dress reform, Domena publiczna
Connie Sobczak i ciałopozytywność
Ruch body positivity zaczął zyskiwać na popularności pod koniec lat 90. XX w. z inicjatywy cierpiącej na zaburzenia odżywiania pisarki i producentki Connie Sobczak oraz psychoterapeutki Elizabeth Scott. Dlatego początkowo ciałopozytywność skupiała się na kwestionowaniu nierealistycznych standardów kobiecego piękna. Wraz ze wzrostem popularności ruchu, zaczęła nieść przesłanie, że “wszystkie ciała są piękne”.
Zwolennicy pozytywnego nastawienia do ciała uważają, że rozmiar tak, jak i rasa, płeć, seksualność i sprawność fizyczna, to jeden z wielu sposobów umieszczania naszych ciał w hierarchii władzy i atrakcyjności. Osądy na temat wyglądu fizycznego z natury umieszczają osobę na pewnym szczeblu drabiny. Dlatego oceniamy czyjąś atrakcyjność, skutecznie zwiększając lub zmniejszając jej władzę w społeczeństwie. Stąd ruch ma na celu podważenie nierealistycznych ideałów atrakcyjności fizycznej, budowanie pozytywnego obrazu własnego ciała i poprawę pewności siebie. Głównym przekonaniem ruchu jest to, że piękno jest konstruktem społecznym. Ale ten konstrukt nie powinien determinować pewności siebie ani poczucia własnej wartości. Osoby zachęca się, aby kochały siebie w pełni, nie tylko akceptując, ale nawet akceptując swoje cechy fizyczne.
Krótka historia body positivity
Jako część pierwszej fali feminizmu z lat 1850-1890, Ruch na rzecz Reformy Ubioru Wiktoriańskiego (ang. Victorian Dress Reform Movement) miał na celu położyć kres trendowi, zgodnie z którym kobiety muszą modyfikować swoje ciała. Głównie poprzez noszenie gorsetów i ciasnego sznurowania, aby dopasować się do społecznych standardów wąskich talii.
Współczesne początki pozytywnego nastawienia do ciała sięgają ruchu akceptacji tłuszczu z lat 60. XX wieku (ang. Fat Acceptance Movement). Pomysł zakończenia zawstydzania tłuszczem stał się zalążkiem większego projektu akceptacji i celebrowania wszystkich ciał i typów ciał. Priorytetem drugiej fali ruchu – lata 90. XX w. – pozytywnego nastawienia do ciała było zapewnienie osobom każdego wzrostu miejsca, w którym mogliby wygodnie spotykać się i ćwiczyć. Były programy tworzone specjalnie dla osób z nadwagą.
Trzecia fala ruchu pozytywnego nastawienia do ciała pojawiła się około 2012 roku. Głównie w odpowiedzi na wzrost kultury i reklam w mediach społecznościowych. Powstanie Instagrama zainspirowało debatę na temat kulturowych standardów piękna. Ruch pozytywnego nastawienia do ciała powstał jako odpowiedź i argument na rzecz akceptowania wszystkich typów ciał. Kochania i poczucia pewności wobec własnego ciała, nawet z jakimikolwiek wadami.
Jak poprawić sobie nastrój?
Badania przeprowadzone przez zespół z University of Technology Sydney (Cohen, Fardouly, i in., 2019) wykazało, że oglądanie treści promujących body positivity rzeczywiście skutkuje poprawą percepcji własnego ciała i nastroju u młodych kobiet. Szczególnie w porównaniu z postami wyidealizowanymi i neutralnymi pod względem wyglądu. W badaniu wzięło udział 195 młodych kobiet (w wieku 18–30 lat). Chociaż analiza dała pozytywne wyniki w zakresie obrazu własnego ciała, wykazano również, że zdjęcia body positivity sprawiają, iż kobiety jeszcze bardziej koncentrują się na swoim wyglądzie.
W innym badaniu (Cohen, Irwin, i in., 2019) przygotowano zestaw 640 postów na Instagramie, wybranych z popularnych kont body positive. Uszeregowano je pod kątem cech związanych z wyglądem fizycznym. Analizowane obrazy zazwyczaj przedstawiały szeroką gamę rozmiarów i wyglądu ciała. Ponadto, chociaż część postów skupiała się na wyglądzie, większość z nich zawierała przesłania zgodne z teoretycznymi założeniami ruchu ciałopozytywności. Mamy zatem pewną odpowiedź na nasze pytanie, o co chodzi z body positive.
Cohen R., Fardouly J., Newton-John T., Slater A., 2019, # BoPo on Instagram: An experimental investigation of the effects of viewing body positive content on young women’s mood and body image, „New Media & Society” 21, nr 7: 1546-1564.
Cohen R., Irwin L., Newton-John T., Slater A., 2019, # bodypositivity: A content analysis of body positive accounts on Instagram, „Body image” 29: 47-57.